18 augustus 2013

Dag 41, 16 aug, Deols, 35km (921km)

Een lange warme dag......

De ochtend was fris en ik had m'n extra laagje wel nodig. Eerst moesten er boodschappen worden gedaan want alles is op. Gelukkig is de bakker altijd vroeg open en heeft hij de "pain met chocolat" in de aanbieding. Ook de groenteboer is vroeg vandaag en ik kan meteen m'n lading fruit inslaan. 


Het duurt even voor we (Bert en ik) de route te pakken hebben maar dan gaat het vlotjes. Het is wel veel open terrein en dus word het warm vandaag. We nemen genoeg pauzes want we moeten een heel stuk tippelen vandaag. 




Bijna elk stukje schaduw dat we vinden word benut voor een pauze. Ook al is het een etappe door het open veld, het is wel mooi en je ziet van alles onderweg. 



Zelfs een autokerkhof uit de jaren 30.....
 
We lopen weer door kleine plaatsjes waar soms een leuke verrassing staat. Een heerlijk grasveldje achter de kerk met een toilet en heerlijk fris water. 



Hierna hebben we de kans om een stukje af te snijden en belanden we in een afgelegen bosje waar nog verschillende oude landbouw werktuigen staan. 

Het laatste stuk is warm en langs een drukke rechte asfaltweg waar (ook door de warmte) je voeten behoorlijk van gaan branden. Toch ben ik ontzettend blij met m'n nieuwe pantoffeltjes want die lopen een heel stuk beter dan de schoenen die ik had. 


Als ik dan eindelijk een boompje vind en m'n rugzak in het gras gooi, stopt er een boer en die begint een praatje. Wacht maar even zegt ie ik ga wel even 2 biertjes halen. Even later komt ie terug met 2 Aflichem! Heerlijk!!! Het is maar goed dat we nog maar zo'n 6 of 7 km hoeven. 


Daarna ga ik weer als de brandweer maar het duurt toch nog langer dan ik dacht voordat we in Deols zijn. Daar lopen we eerst weer even langs een winkeltje voordat we bij de vvv de sleutel van de gite ophalen. 

Ik ben blij als ik eindelijk weer een bed heb. Dat heb ik vandaag echt verdiend." 

Nadat we ons hadden geinstalleerd zijn we om de hoek nog even een biertje gaan drinken en hebben we wat gegeten. Toen we terug kwamen was er nog een Franse pelgrim in de gite. Om 20:30 werd er geklopt op de deur en stond er een vrouw die vroeg of we de crypte van de kerk wilde zien. Natuurlijk zijn we met haar mee gegaan. Ze deed het als een soort eerbetoon en "jaloezie" omdat ze zelf de tocht niet kan lopen, voor de pelgrims. 



Alweer zo'n gastvrijheid. Geweldig om dit mee te maken. Ook in deze kerk de eerste keer dat ik een afbeelding van de heilige St-Jacob tegen kom. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten