29 oktober 2013

Dag 114, 28 okt, Finesterre, 38km (2645km)

Toen ik vanmorgen vertrok was het droog maar door de regen van de afgelopen dagen waren de paden behoorlijk nat. Zo nat zelfs dat na zo'n 500m m'n schoenen doorweekt waren. 

De bruggetjes overstroomde omdat ze het water niet kwijt konden. Het is wel een mooie route die bijna helemaal onverhard is. Er zitten een paar stevige beklimmingetjes in maar dat houd het leuk. 
Na een tijdje moet ik kiezen, naar Finesterre of naar Muxia. We hebben afgesproken om naar Finesterre te lopen en ik denk dat dat ook m'n eindbestemming gaat worden. 
De weg is lekker rustig en als ik er een paar heb ingehaald ben ik zelfs helemaal alleen! Heerlijk om weer eens echt alleen op een pad te lopen. 



Na een tijdje kom ik bij een kerkje waar ik een pauze houd en nog wat in m'n wandelstok schrijf. Hierna nog een klein stukje en ik kan de zee zien...


Als ik die dan eindelijk zie ga ik even op een muurtje zitten en blijf daar een half uurtje van het uitzicht genieten. 

Hier maak ik een klassieke fout!!! Ik denk dat ik er bijna ben....maar ik moet nog 18km lopen, waarvan er nog een paar ontzettend stijl naar beneden gaan over erg lastige paden met grote losse stenen. 
Beneden staat de weg slecht aangegeven maar ik loop gewoon naar de zee en volg de kust totdat ik weer wat pijlen zie. Even nog een bocadillo en dan weer verder. Er komt nog een behoorlijk pittige beklimming die ik eigenlijk nie had verwacht door een paar dorpjes...weer niet goed op de kaart gekeken he ;) ......



Daar helemaal links achterin..daar moet ik zijn... Dan nog een stukje langs het strand en ik ben bijna bij de "albergue de pellerin" 

He laatste stukje loop ik met een Duitser die ik al eerder heb gezien. We zetten onze rugzak binnen, maken ons bed op en dan is het tijd voor het ALLERLAATSTE stukje. Nog 3km naar "cape Fisterre" het einde van de wereld en km paal 0,00.
Deze staat nog onderweg. 

Nog een klein stukje tot na de vuurtoren en dan een mooi plekje zoeken voor de zonsondergang. Ik heb ontzettend geluk met het weer want de afgelopen dagen is het heel slecht geweest. Ik heb alleen m'n trui vergeten dus het is behoorlijk koud. 


Nou, daar zit ie..verder kan niet...

Na zo'n 45min kwam ook Jay aangelopen. Ze was meteen doorgelopen en had de rugzak nog om. Net op tijd voor de zonsondergang. 

Nog een paar sfeerfoto's en m'n wandeling zit erop........................…................ Ik ga naar huis.........






Ik wil bij deze ook graag iedereen bedanken die het mogelijk heeft gemaakt dat ik deze tocht heb kunnen maken. Natuurlijk het thuisfront, maar ook de mensen onderweg, die me onderdak of een slaapplek hebben gegeven, eten, drinken en een douche, soms voor nop. De mensen die er waren als het echt even tegen zat en ik bv medische hulp nodig had. Ook degene die er waren voor een steuntje in de rug, soms wildvreemde, die er op moeilijke momenten ineens waren. Natuurlijk niet te vergeten m'n maatjes die ik onderweg heb leren kennen. Maar ook iedereen die een berichtje op m'n blog heeft gezet, het was geweldig om al die reacties en tips te lezen. 

Het is een onvergetelijke tocht geworden waar ik nog heel lang met groot plezier aan zal terugdenken. 

Hartelijk bedankt........!!!

14 opmerkingen:

  1. Hoi Twan

    Een mooi einde! Een mooie zonsondergang!
    Bedankt dat we met je mee mochten lopen in gedachten.
    Een einde maar ook een nieuw begin.
    Want ja onvergetelijk is zo'n tocht wel ja.
    Het ga je goed, ik wens je nog een fijne tijd daar en een voorspoedige terugreis.

    Bon camino Josefine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twan,

    Dank je wel voor de mooie foto's en verhalen, ik heb je met veel plezier gevolgd.

    Albert hageman

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi Twan. Topper! Goede reis terug en tot gauw

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Twan,
    Een mooi einde..... Bedankt dat je al je avonturen met ons hebt willen delen. We hebben er van genoten. Ook voor ons wordt het afkicken, want het kijken op naarsantiagomettwan.blogspot.nl was een dagelijks ritueel voor ons.
    groetjes van Inge en Joop

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Twan,
    Nu ben je echt tot het einde gekomen.
    Super, dat we je mochten volgen, deze ervaring neemt niemand je meer af en zit in je hart!!
    Een goede thuisreis en ook daar wordt het knuffelen geblazen.
    Doei en tot ziens,
    Jeanne en Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed gedaan neefje! Die heb je in de pocket. Heel fijn dat je die blog zo bijhield, dat maakt het toch een beetje alsof we er deel van mochten uitmaken.
    En nu weer, welkom thuis!! weer een avontuur om aan te wennen...;-)
    Noel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hi Twan, Geweldig gedaan. We vonden het erg leuk om je te volgen en ook wij zullen het missen om dagelijks je blog te checken.
    We kijken er naar uit om je weer te ontmoeten ! Goede reis terug en tot snel.
    Groetjes Jozé en Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Twan

    Het was mijn een waar genoegen om deze reis cyber mee te mogen maken

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een einde van je reis! Dit is toch wel de kers op de taart!! Geniet ook van de onvergetelijke momenten die je de komende weken gaat ervaren en hopelijk kun je thuis nog genieten van wat weken rust!! Groetjes Barbara

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Twan,
    Sommige mensen voor me hebben het ook gezegd, het wordt ook voor ons afkicken. Wat een mooie afsluiting en ik hoop dat we de foto's allemaal nog een keer bekijken bij je thuis, op de bank. Begeleid door de verhalen. Dat begint langzaam een ritueel tussen ons te worden. Het herbeleven van vakanties voor de TV. Ik moet wel zeggen dat ik zelden over een zo in/ontspannende vakantie heb gelezen.
    Dankjewel voor het laten meegenieten, tot snel, Marion en Sybo

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ha Twan, daar mag je trots op zijn, SUPER knap van je! Net als alle andere volgers heb ik ook dagelijks van je foto's en je ervaringen genoten. Dat nemen ze jou niet meer af! Ik wens je een fijne terugreis en zie je snel, PELGRIM groetjes Jaco

    BeantwoordenVerwijderen
  12. He Twan,
    wat een gave foto's zeg en het lijkt echt het eind van de wereld lijkt wel. Wat een superervaring zeg, dat wordt straks afkicken als je thuis bent... Goeie terugreis en tot kijk.
    Groetjes, Dorien

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi twan we hebben genoten van je blog we wensen jou een veiligge thuiskomst geniet van het resultaat tot ziens in gestel Marianne en Harry...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Twan,
    ich bin sehr stolz auf Dich ! Gerade habe ich Deinen Blog angeschaut und ich ziehe den Hut vor Dir. Wie schön, dass ich einige Tage mit Dir laufen durfte, wie schön, Dich kennen gelernt zu haben. Ich weiß nicht, ob ich ohne Dich nicht vielleicht manchmal eine kleine Strecke gefahren wäre. Du erinnerst Dich .... aber das ist der Camino, er ist nicht immer schön ...
    Danke und ich umarme Dich herzlich,

    Barbara

    BeantwoordenVerwijderen