24 oktober 2013

Dag 109, 23 okt, SANTIAGO DE COMPASTELLA, 5km (2547km)

Na een heerlijke nacht in ons "eigen" kamertje zonder snurkers hebben we eerst een ontbijtje gepakt onder aan de berg in het restaurant. 


Het regende. Gelukkig was het maar een klein stukje. En al snel stonden we voor het bord waar we al zo lang naar hebben uitgekeken. 
Toen we de stad inliepen ben ik wat sneller gaan lopen om zo alleen straks op het plein aan te komen. Onderweg zag ik nog een kerkje dat open was en ik ben even naar binnen geglipt. 
Toen ik op het plein aankwam viel het eigenlijk best tegen. Een hoop groen uitgeslagen stenen op een stapel en dat noemen ze dan " de kathedraal". En hij staat nog in de stijgers ook.... Ik had eigenlijk ook geen enkele emotie. Heel anders dan aankomen bij Cruz de Ferro. 
Omdat het regende ben ik maar aan de andere kant van het plein onder de overkapping gaan zitten om naar het plein te kijken. 

Na een tijdje zag ik Jay en Minji aan komen lopen. Ik liep er heen en zag de tranen over hun wangen lopen. Even hebben we nog geschuild en toen was het tijd voor de foto's. 



Toen haalde Minji iets uit haar tas en kwam naar me toe. Ze had iets van huis meegenomen (een soort zakje) om aan het eind van de tocht aan iemand speciaal te geven. Ik vond het een enorme eer om dit van haar te krijgen. Ik heb het aan m'n wandelstok gemaakt voor het laatste stuk naar Finesterre. Toen begon ik me te realiseren dat dit het eindpunt was en werd ik wel even emotioneel. Het duurde ook best even en ik heb dan ook maar even een stil hoekje opgezocht om alles even te laten bezinken. 

Intussen was het al 11:00 en zijn we een slaapplek gaan zoeken. We zijn met z'n 6en en we nemen 3 2 persoons kamers. De 3 Koreaanse meiden kunnen dan op 1 kamer in een 2pers bed slapen en ik krijg een kamer voor mezelf :D
Ondertussen is het bijna 12:00 en moeten we naar de kathedraal waar de pelgrimsmis begint. 


Na de mis ben ik nog even de kathedraal rond gelopen om foto's te maken en natuurlijk achter het beeld van de Heilige Jacobus langs en door de kelder waar zijn relikwie zou liggen in een zilveren kist. 



Ondertussen zijn Jay en Minji, Dahae op gaan halen die inmiddels ook in Santiago is aangekomen. Ze had wel de goede afslag genomen gisteren en dus moest ze vandaag wat verder. Ook moest ik vandaag nog naar "oficina del pelegrino" om m'n Compostella op te halen. In tegenstelling tot alle verhalen die je hoort waren ze heel erg vriendelijk zeker toen ik m'n 2 stempelkaarten op tafel legde. 


Het enige wat ik nog moet is de terugreis boeken. Maar dat ga ik morgen doen. Ik heb nog een tijd op het plein gezeten om naar de pelgrims te kijken en het is ongelofelijk maar uit elke hoek komt wel iemand die je kent van onderweg. Ik heb weer mensen gezien die ik in de eerste 3 dagen Spanje heb gezien en daarna niet meer. 



Links onder het witte bord is ons hotel. Het ligt pal naast de kathedraal.
'S avonds zijn we met een groep gaan eten. De Koreaanse meiden konden niet op tijd komen en er was dus niet op hun gerekend. Ik ben met ze mee naar een ander restaurant gegaan en ook Barbara is mee gegaan. Later in het hotel hebben we nog een klein feestje gemaakt. 

18 opmerkingen:

  1. Twan PROFICIAT
    Wat een geweldige prestatie. We zijn trots op je.
    Geniet er nog maar even van
    Tot ziens in Gestel.
    Groeten van Ben en Trudy.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yes!! Missie volbracht, knap Twan. En wat voor een paspoort..met al die stempels, proficiat.Je zult straks je ''Hens'' nog missen, wel lief dat speciale aandenken van één van de girls.
    Genieten nog van de laatste km.
    Doei, doei,
    Jeanne & Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Twan

    Binnen ,goede actie , wat je hebt gedaan is heel bijzonder en die kuikens ook.
    Goede laatste kliometers het zal een makie zijn goede vlucht naar huis
    Ik zal je graag bij een kampvuur willen spreken en ik kan er nog een
    Koen (Arjuna)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gefeliciteerd, ik zal je verhalen gaan missen...goede thuisreis! Gr Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Twan, Proficiat. Geslaagde missie. Petje af. Goede reis naar huis! Piet en Nel Vijgenboom

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Twan,
    Je hebt het gehaald man....geweldig! Je komt straks met een rugzak vol ervaringen weer thuis en we hopen dat de tocht je heeft gebracht wat je er van verwachtte....en misschien nog wel meer.
    Succes met het laatste stukje naar Finisterre. Nog even een mooi stukje om af te kicken.

    Veel groetjes van je trouwe fans Joop en Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Twan, Je hebt een geweldige prestatie geleverd we zijn trots op je, knoop er nog een mooi stukje aan, rustig aan want je moet nu afbouwen.
    Gr.PA en MA

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thxs voor het delen van dit prachtige avontuur Twan. Goede terugreis gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. TOP GEDAAN!
    Ik ben enorm trots op jou en op je prestatie. Ik verheug me op de verhalen en foto's en hoop dat je die met ons wilt delen.
    Voor nu wens ik je veel plezier met het tochtje naar Finisterre, het stukje om af te kicken. Hopelijk kun je dit in een rustig tempo lopen, ik ben bang dat we na je thuiskomst je niet meer bij kunnen houden tijdens onze wandelingen samen. Daar zie ik wel echt naar uit. We hebben je gemist.

    Dees: nog even, hij is bijna weer thuis. Een punt achter Twan zijn avontuur en weer tijd voor jullie beiden. Ik ben ook super trots op jou, je zo moedig gehouden in de afgelopen maanden. Ik weet dat je je op zijn thuiskomst verheugd en ik hoop jullie beiden snel te zien.

    Liefs, Marion en Sybo

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goed gedaan Toe-wan, chapeau!!!!!! ( hadden eigenlijk ook niet anders verwacht) dikke knuffel,en we zien je nog wel een keer en fijne thuis reis, groep. Harrie Maria v.v. Laak.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Twan gefeliciteerd met je aankomst in Santiago.
    Petje af voor deze prestatie wat getuigd van het nodige
    door zettings vermogen in jou. Wij hopen dat je tijdens
    de tocht hebt gevonden waarnaar je op zoek was.
    Zeker zal zijn dat je nog heel lang zal kunnen vertellen
    over je belevenissen tijdens het wandelen.
    En bedankt dat wij het via je blog mochten delen.
    Nog veel plezier de komende tijd, en een veilige thuisreis .
    Groetjes Gerard & Eric

    PS.
    steek voor ons ook maar een kaarsje op daar!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Twan

    GEFELICITEERD!!!!!!!
    Je hebt het maar geflikt!!
    Enuh goed slaapadres ;-)
    Leuk dat je nog naar Finisterre loopt. Ik ben benieuwd hoe je het vind, dat laatste stukje!
    Naar Muxia is ook mooi! Als je tijd hebt zou ik dat ook lopen.
    Een einde maar ook een nieuw begin.....
    Dankjewel dat we met je mee mochten genieten!!

    Bon camino

    Josefine van den Hoven

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Twan,
    Het was geweldig je te kunnen volgen via je beeldrijk blog. We hebben met je kunnen mee genieten en beleven. Steeds welkom in de Pelgrimshoeve in Meerhout.
    Linda en Mannu

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Proficiat !!
    Marie (Enines, Belgie)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hey die Twan, Proficiat jonguh! Ik hoop dat je ervan genoten hebt. Ik heb je dagelijks gevolgd en vond het erg leuk om te zien hoe zoiets verloopt. Nu nog lekker even genieten van je laatste dagen daarzo en goeie reis terug naar huis. Groet, Will

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Twan,

    Ontzettend goed gedaan! Ook wij zijn trots op je en hebben genoten van je mooie en bijzondere avontuur. Geniet nog maar goed van de tijd die je daar nog bent. Tot gauw! Liefs Moniek & Mariëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Trots op je Twan! We zullen je verhalen missen maar zullen er nog veel persoonlijk van je horen.xx uit liempde

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Twan, super goed gedaan, het was leuk om je te volgen we hebben genoten van je mooie verhalen en foto's
    Geniet er nog van en een goeie reis terug

    Groetjes uit Gestel Dorothe en Gerard

    BeantwoordenVerwijderen