20 september 2013

Dag 75, 19 sept, saint-Jean-Pied-de-Port,, 35km (1698km)

Ik was als eerste weg vanmorgen. Niet eens vroeg want we hebben nog goed ontbeten. Tot de middag heb ik alleen gelopen, zo'n 20km. Het was vochtig. Steeds regen en jas aan en uit. Wel weer mooi deze laatste dag in Frankrijk. 
'S morgens zag ik op de weg de grootste pier ooit!

Ondanks de vele sporen van andere onderweg was het toch redelijk rustig onderweg. 
Toen ik in Ostabat aankwam heb ik eerst brood gekocht want gisteren heb ik alles opgegeten en ik had alleen nog een potje honing. Het is een heel klein stadje met als grootste inkomsten volgen mij de pelgrims. 




Toen ik een stuk verder was kwam er ineens een hond bij me lopen. Ik zei nog dat ie naar z'n baasje moest gaan maar hij bleef een paar kilometer met me meelopen. Wel gezellig natuurlijk. 


Ineens bleef hij staan en keek zo van "nou kan ik niet verder". Ik heb hem gedag gezegd en ben verder gelopen. 

Even later kwam ik een bord tegen met een cafe erop dus tijd voor een koffie en een wat langere pauze. Ik heb de andere 2 gesmst en die kwamen even later ook daar heen. We waren niet de enige. Net voor Ostabat komen 3 routes samen dus het is behoorlijk wat drukker. 

Vannaf hier zijn we met z'n 3en verder gelopen naar Saint-pied-de-Port. Het was nog zo'n 15 km en net als de afgelopen 2dagen door een geweldige omgeving. 



Het duurde toch nog even voordat we de stad in liepen. Op een afstand zag je al wat bussen staan. Het was bijna niet te geloven al die verhalen van dat het hier een gekkenhuis is en dat hier zoveel pelgrims rondlopen. Maar het is echt ongelofelijk!!

Natuurlijk zijn we met z'n 3en door de poort gelopen!


Natuurlijk hadden we niks gereserveerd, dat heb ik maar 2x gedaan in de afgelopen 2,5 maand dus ik dacht dat hoeft hier ook niet! Net op tijd kwamen we in het "boekings-kantoor" 
Hier worden alle slaapplaatsen verdeeld, en geloof me, dat zijn er honderden!! We liggen voor het eerst op een slaapzaal. 
Voor we daar waren zijn we natuurlijk eerst wat gaan drinken en is Bert nog even met een "plaatselijke schone" op de foto gegaan. 

'S avonds zijn we uit eten gegaan en morgen moeten we voor 7:00 hier weg zijn. Dus vroeg weer een andere slaapplek zoeken morgen. Bert wilde z'n schoenen laten verzolen maar er is hier in heel SPDP geen schoenmaker te vinden. Nieuwe schoenen kopen is geen probleem. Pelgrimeren is hier big business!!

3 opmerkingen:

  1. Hallo Twan,

    Ik ben er even niet... en wat heb ik een hoop gemist! Prachtige foto's van de uitzichten! De langste pier ooit (benieuwd hoe lang hij dat blijft als hij de weg oversteekt...) Andrea weer terug en ook Bert loopt nog mee. Ik hoop dat er nog een koffer beschibaar was omdat jullie allemaal je tent kwijt wilden. En hoop dat de volgende boekingskantoortjes slaapplekken hebben... Blij dat de laatste foto met stok is, daar was ik wel nieuwsgierig naar. De lengte van de schone klopt wel voor Bert :-)

    Ik lees in eerdere berichten dat in de bergen geen WIFI is. Logisch, maar wie denkt daaraan als je thuis op de bank zit. Heerlijk een tijd zonder techniek en electronica. Ik zoek zo op de kaart op waar je bent. Ik weet niet of dit plaatsje nog Frankrijk is, of dat je al in Spanje bent. Ik dacht dat de grens door de bergen werd aangegeven... Hopelijk horen we snel iets van je. Veel succes, ook voor Bert en Andrea en geniet van het heerlijke eten in Spanje!

    Groetjes, Marion en Sybo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Twan,
    Nog effe gedag zeggen voor je de bergen in trekt. Zal ook wel erg mooi zijn...en wat zwaarder voor de benen. Maar die zijn na al die km goed gesmeerd! De Camino route zal steeds drukker worden en je ontmoet mensen van allerlei pluimage, heeft ook zijn bekoringen.
    Succes en we volgen je,
    Houdoe,
    Jeanne en Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel succes in de Pyreneeën Twan!!! Jammer dat we je blogs ff moeten missen. Gr.Jaco&Maartje

    BeantwoordenVerwijderen