25 juli 2013

Dag 18, 24 juli, Bazancourt 22km (368km)

Goeie morgen allemaal!!
Als eerste wil ik jullie even bedanken voor alle leuke reacties die ik krijg, die geven je toch een beetje vleugels 😀

Nou, de dag van vandaag... 
Ik zal eens proberen te vertellen hoe zo'n dag er een beetje uit ziet. 
Vanmorgen liep de wekker om 5:00 af, omdat het de afgelopen dagen zo ontzettend warm was had ik besloten om maar eens echt vroeg te vertrekken om de warmte een beetje voor te zijn.
Eerst maar m'n rugzak inpakken, tanden poetsen en een beetje opfrissen en zorgen dan m'n drinkflessen zijn gevuld (ik heb 1,5liter water bij me wat ik onderweg aanvul) Dan zijn m'n voeten aan de beurt. Om blaren te voorkomen (ik heb al een paar kleintjes gehad) tape ik m'n hakken s'morgens even in met sporttape en dan wat talkpoeder zodat ze niet aan de binnenkant van m'n sokken plakken.
Nu ben ik klaar voor vertrek. M'n ontbijt neem ik als ik zo vroeg ben wel onderweg bij de eerste pauze. Meestal heb ik wel een stuk brood over en zorg ik dat ik 1 of 2 stukken fruit in m'n tas heb voor tussendoor, ook een energiereep doet het goed 😉
Als ik dan ongeveer een uurtje heb gelopen zoek ik een plekje, bij voorkeur een bankje maar die staan niet overal en meestal kom je die tegen als je net hebt gerust) en eet ik wat.
Zoals ik al zei, vanmorgen was het vroeg!
Ik rust meestal zo'n 10 tot 15 minuten zodat m'n knieen en voeten een beetje tot rust kunnen komen, ook doe ik dan m'n schoenen even uit.
Dit gaat zo de hele dag eigenlijk door, om het uur of 1,5uur even zitten en de benen strekken. Ondertussen is het natuurlijk goed opletten of ik niet verkeerd loop want dat doet pijn.
Meestal loop ik op de kaartjes van m'n routeboek maar de omschrijving die er bij staat klopt ook redelijk. Onderweg staan er tekens ( wit/rood of geel/blauw) op lantarenpalen, verkeersborden e.d. En ook deze kloppen redelijk al moet je soms wel zoeken.

Ook staat er gelukkig af en toe een "jacobsschelp" op een paaltje of zo, dan weet je dat je goed zit.
Rond de middag probeer ik m'n pauze wat langer te maken en probeer ik even in het gras te liggen of zo en wat extra te eten. Als ik een kroegje tegen kom pik ik nog een koffie of een colaatje mee.

Onderweg kom je van alles tegen...
Kerkjes.....
En nog meer kerkjes... Op de trapjes van de kerk kun je trouwens ook prima pauzeren 😉
 Maar ook EINDELOZE wegen, soms van asfalt 

maar gelukkig ook heel veel onverharde paden en weggetjes.

En... Kruisingen..... Hier staat niks aangegeven dus moet het met de kaart.

De dorpjes waar ik doorheen kom lijken vaak uitgestorven. Ze zijn zo klein dat er niet eens een winkel is.

En dan......dan ben je aan het einde van je dagroute en moet je een slaapplek zien te vinden. In het routeboek staan wel adressen en telefoonnummers van plekken waar je als pelgrim terecht kunt. Maar soms is er niks en moet je naar de "mairie" (gemeentehuis) of naar een kroegje om te vragen of ze een plekje hebben voor een pelgrim om de nacht door te brengen.

Zo ook vandaag. In Bazancourt aangekomen heb ik 2 vrouwtjes op straat aangesproken of ze me het gemeentehuis konden wijzen. "Einde van de straat rechts achter de kerk"

Ik daar naar toe, en na legitimeren met m'n pelgrimspas en paspoort kreeg ik een sleutel. "Hier de hoek om door de groene poort, de ingang is recht achter de poort en de slaapplaats is de trap op. Als er nog meer pelgrims komen krijgen die ook een sleutel, goede nacht."
Nou daar sta je dan voor de deur.....wat zal ik daar aantreffen.....
Nou, DIT... Een geweldige opvang voor de nacht en alles is aanwezig. Douche, toilet, water. Nou maar hopen dat de anderen (als die komen) niet te hard snurken.

Nu eerst onder de douche en kleding wassen zodat die kan drogen. Dan.....dagboek en blog bijwerken en de route voor morgen bepalen.
Nu begin ik toch wel een beetje honger te krijgen dus ik ga zo eerst eens kijken of ik nog ergens wat te eten kan scoren. 
Jammer, tussen 13:00 en 15:00 alles dicht. Straks maar...
Als de was droog is, tas zo ver mogelijk inpakken zodat ik morgen niks vergeet.

Vanavond ga ik nog eens kijken of ik een pizza kan bemachtigen want dit is een iets groter dorp, anders wordt het weer water en droog brood 🍞

En dan... niet te laat naar bed want morgen....... Tja, ongeveer hetzelfde 😎

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het erg leuk om je verslagen te lezen. Ik kijk met zoveel voldoening terug op mijn drie pelgrims weken. Verstandig om zo vroeg te vertrekken. Groet, Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hi Twan, wanne pechvogel bende toch! Tis toch verschrikkelijk al die regen en onweer, bah bah.
    Maar zoals je zelf al zegt ergens:Je hebt altijd je goede humeur nog. Knap hoor om dat steeds te kunnen behouden. En als de dag teneinde is heb je toch de voldoening dat je het allemaal wel weer mooi hebt doorstaan in je eentje,en mag je jezelf een grote schouderklop geven, ook namens ons. We hopen voor je dat het weer wat beter wordt en van je hela hola houd er de moed goed in !!!
    Vanuit Gestel wensen je we je alle goeds, veel doorzettingsvermogen en vooral veel goede zin.
    Daaaaaaaaaaaggggg
    Jozé en Ruud

    BeantwoordenVerwijderen