24 september 2013

Dag 77, 21 sept, Roncesvalles, 29km (1727km)

De eerste vertrokken vanmorgen om 5:00. Ik had al besloten om niet te gaan lopen voordat het licht was. Om 8:00 werden we naar buiten geveegd. 

Eerst natuurlijk Andrea een geweldige tocht op de "Northe" gewenst en toen ben ik gaan lopen. Eerst was het nog behoorlijk mistig maar we konden gelukkig over de pas! 

Het was rustig, ik was (op Bert na) de laatste die uit het dorp vertrok. Na ongeveer een uur liep ik de eerste achterblijvers al voorbij. Ik heb vandaag heel wat mensen gezien die er behoorlijk slecht uit zagen en puffend en hijgend de berg op liepen. 


Toen ik eenmaal boven de wolken uit kwam was het uitzicht geweldig. Het lopen op zich ging me goed af en ik had geen last van de steile stukken. Ik heb gewoon op tijd gerust en niet omdat ik moe begon te worden of zo. 

Onderweg waren er 2 plekken om water te pakken dus ook dat heb ik maar weinig meegenomen. Bij elke pauze een stukje fruit en 's middags een lekker stokbroodje met worst en honing en een geweldig uitzicht...wat wil een mens nog meer. 

En dan om 13:50 was ik boven. Dat was weer even een emotioneel moment. Ik ben gewoon heel Belgie en Frankrijk door gelopen! Wie weet wat me nu nog te wachten staat. 
In het laatste stukje had ik me wel vergist. Ik moest nog 1,5uur afdalen over soms gladde kleipaden en af en toe best steile keien paden. 
Onder aan de pas stond een gedenkteken voor de pelgrim die hier 8 maart is verongelukt. 

De grootste verrassing was nog de refugio. Met z'n alle in de rij om een stempel en een bed nummer. Verdieping na verdieping hokjes met steeds 2 stapelbedden. Eten is alleen uit een automaat te halen, er is geen winkel en opwarmen moet maar met een magnetron. 



'S avonds kwam Bert nog aanwaaien met z'n fles rose. Die hebben we beneden in de eetzaal open gemaakt en daar zat ook Jay de Koreaanse met haar vrienden. Die boden ons Koreaans eten aan en dat moest natuurlijk geproefd worden. Wij hebben wat van onze rose uitgedeeld. Echt leuk zulke momentjes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten